Wunderlich, Fritz

German tenor, 1930 - 1966

Biographical notes:

He was born the child of poor musicians in Kusel, a small town in Rhine-Pfalz. It was the time of the worldwide depression and mass unemployment. Wunderlich’s father committed suicide when Fritz was five years old. His mother was forced to give music lessons to support the family. He achieved a fine level of virtuosity on the accordion at an early age, learnt several instruments (he played in several bands), and found the French horn particularly appealing. He enrolled at the Freiburg Conservatory with the attention of becoming a horn-player. His fine tenor voice was soon discovered by the noted teacher Maria von Winterweldt, a blind woman who became his mentor. He was discovered for the opera stage at a student production of The Magic Flute. At the age of 25 he was engaged at the Württemberg Staatstheater in Stuttgart. This was one of the most renowned opera houses in Germany at the time. Erich Schäfer was its General Manager, Ferdinand Leitner its conductor, and Wieland Wagner and Günther Rennert made very interesting productions. Wunderlich never broke off relations with Stuttgart completely, not even when he was engaged by the Munich Opera in 1958. Here he was influenced by Rudolf Hartmann, Günther Rennert and Josef Keilberth. In 1959 he made his debut at the Salzburg Festival (Henry Morosus in Strauss’ Die schweigsame Frau). He became soon the leading lyrical tenor and he was particularly admired in the Mozart repertoire. He also sang Alfredo, Lenski, Palestrina, and the Steersman in The Flying Dutchman. He loved to sing Egk, Liebermann and Orff. He was an eminent operetta singer. He only sang operettas on stage at the outset of his career in Freiburg and Stuttgart. He regularly appeared in oratorios and has been unsurpassed as Evangelist. With his fatherly friend Hubert Giesen he worked on Lieder and he soon was very much in demand as a recitalist. His career was one of the most successful after World War II. He died tragically of an accident, a few days before his 36th birthday.

Tamino

A fairy-tale prince of noble and resolute youth, fearless in his search for truth.

Dies Bildnis ist bezaubernd schön, wie noch kein Auge je geseh’n! Ich fühl’ es, wie dies Götterbild mein Herz mit neuer Regung fühlt. Dies Etwas kann ich zwar nicht nennen, doch fühl’ ich’s hier wie Feuer brennen. Soll die Empfindung Liebe sein? Ja, Ja! Die Liebe ist’s allein. O wenn ich sie nur finden könnte! O wenn sie doch hier vor mir stände! Ich würde...würde warm und rein...Was würde ich? Ich würde sie voll Entzücken an diesen heissen Busen drücken, und ewig wäre sie dann mein!

 

 

Don Ottavio

A serious adversary for Don Giovanni, full of passion, devoted in his love for Donna Anna, a true aristocrat and gentleman.

Ich schwör’s bei deinen Tränen, bei unserer Liebe Glut! Mög’ Gott, zu dem wir schwören, der Rache Ruf erhören. Er spende Trost und Hilfe gegen die herbe Pein!

 

 

Belmonte

An energetic Spanish nobleman who risks a Turkish adventure in order to rescue Konstanze.

Konstanze, dich wieder zu sehen, dich! O wie ängstlich, o wie feurig klopft mein liebevolles Herz! Und des Wiedersehens Zähre lohnt der Trennung bangen Schmerz. Schon zittr’ ich und wanke, schon zag ich und schwanke; Es hebt sich die schwellende Brust! - Ist das ihr Lispeln? Es wird mir so bange! - War das ihr Seufzen? Es glüht mir die Wange! Täuscht mich die Liebe? War es ein Traum?

 

 

Palestrina

A composer full of melancholy who believes that he is at the end of his creative powers.

Die Kunst der Meister vieler hundert Jahre, geheimnisvoll verbündet durch die Zeiten, zum Wunderdom sie stetig aufzubau’n, der sie ihr Leben schenkten, ihr Vertrau’n, und der auch ich mein armes Dasein bot: Ihm dünkt sie abgegriff’ne alte Ware, er glaubt sie überwunden, glaubt sie tot. - Nun haben Dilettanten in Florenz aus heidnischen, antiken Schriften sich Theorien künstlich ausgedacht, nach denen wird fortan Musik gemacht. Und Silla drängt begeistert sich zu jenen und denkt und lebt nur in den neuen Tönen. Vielleicht wohl hat er recht! Wer kann es wissen, ob jetzt die Welt nicht ungeahnte Wege geht, und was uns ewig schien, nicht wie im Wind verweht?

 

 

Lenski

A poetic soul, always in captivating emphasis. One understands that a trivial incident such as Onegin’s harmless flirt with Lenski’s fiancée Olga can drive him wild with rage and despair.

Wohin, wohin seid ihr entschwunden, o Jugendzeit, o Liebesglück? Was wird der nächste Tag mir bringen? Mein Blick vermag nicht zu durchdringen, was mir verbirgt der Zukunft Schoss. Was frag ich? Jeden trifft sein Los, ‘s ist gleich, ob ich des Todes Beute, ob mich verschont des Gegners Blei, von Gott kommt alles, wie’s auch sei.

 

 

Hans

A child of nature,fighting with his turbulent moods.

Es muss gelingen! Alles soll nach Wunsch und Wille gehen! So feine Schlingen, schlau und toll, kann Liebeslist nur drehen. Dir, Treue, Süsse, viel tausend Grüsse! In wenig’ Stunden ist es geschehn, dass wir, verbunden, uns wiedersehn! Nach Wetterschlägen, nach Angst und Pein, nach Sturn und Regen lacht der Sonnenschein! Himmlischer Segen, bald ja bist du mein!

Recordings: (selection)

Operas:

Berg - Wozzeck (Böhm 1965)

DG

Egk - Die Verlobung in San Domingo (Egk 1963 live)

Orfeo

Gluck - Iphigenie auf Tauris [Iphigénie en Tauride] (Kubelik 1965 live)

Myto

Händel - Alcina (Leitner 1959 live)

Melodram

Händel - Julius Cäsar [Giulio Cesare] (Leitner 1965 live)

Orfeo

Händel - Xerxes [Serse] (Kubelik 1962)

Orfeo

Janacek - Die Ausflüge des Herrn Broucek (Keilberth 1959 live)

Orfeo

Lortzing - Zar und Zimmermann (Gierster 1966)

DG

Lortzing - Der Wildschütz (Heger 1963)

EMI

Mozart - Don Giovanni (Karajan 1963 live)

Gala

Mozart - Die Entführung aus dem Serail (Kertesz 1961 live)

Gala

Mozart - Die Entführung aus dem Serail (Mehta 1965 live)

Orfeo

Mozart - Die Zauberflöte (Böhm 1964)

DG

Nicolai - Die lustigen Weiber von Windsor (Heger 1963)

EMI

Pfitzner - Palestrina (Heger 1964 live)

Myto

Rossini - Il Barbiere di Siviglia (Böhm 1966 live)

Myto

Schubert - Fierrabras (Müller-Kray 1959 live)

Myto

Smetana - Die verkaufte Braut (Kempe 1962)

EMI

Strauss - Daphne (Böhm 1964 live)

DG

Strauss - Die Frau ohne Schatten (Karajan 1964 live)

DG

Strauss - Der Rosenkavalier (Keilberth 1965 live)

Orfeo

Strauss - Die schweigsame Frau (Böhm  1959 live)

DG

Tchaikovsky - Eugen Onegin (Keilberth 1962 live)

Gala

Tchaikovsky - Scenes from Eugen Onegin (Gerdes 1966)

DG

Verdi - La Traviata (Patané 1965 live)

Orfeo

Wagner - Der fliegende Holländer (Konwitschny 1960)

EMI

Wagner - Tannhäuser (Konwitschny 1966)

EMI

Oratorios:

Bach - Johannes-Passion

EMI

Bach - Matthäus-Passion (Böhm 1962 live)

Myto

Bach - Weihnachts-Oratorium

Archiv

Beethoven - Christus am Ölberg

BellaVoce

Beethoven - Missa solemnis

DG

Händel - Judas Maccabäus

Melodram

Händel - Der Messias

Myto

Haydn - Die Jahreszeiten

Bella Voce

Haydn - Die Schöpfung

DG

Mozart - Requiem

Melodram

Pfitzner - Von deutscher Seele

DG

Verdi - Messa da Requiem

Myto

Lieder - Songs:

Beethoven - Songs by Schubert and Schumann

DG

Beethoven - An die ferne Geliebte/Haydn/Strauss

DG

Mahler - Das Lied von der Erde (Schuricht)

BelAge

Mahler - Das Lied von der Erde (Klemperer)

EMI

Schubert - Die schöne Müllerin

DG

Schubert - Die schöne Müllerin (1959 live)

Myto

Schumann - Dichterliebe and Songs by Schubert and Beethoven

DG

Recital Hannover 1966 (Schumann, Schubert, Beethoven)

Myto

Recital Salzburg 1965 (Beethoven, Schubert, Schumann)

Orfeo

Recital Edinburgh 1966 (his last concert)

Myto

Operettas:

Lehár - Das Land des Lächelns

Gala

J. Strauss - Die Fledermaus

Gala

Compilations:

The Great German Tenor

EMI (3 CD)

In Memoriam Fritz Wunderlich

DG (5 CD)

Münchner Sonntagskonzerte 1961 - 1966 (Arias by Mozart, Rossini, Donizetti, Verdi, Tchaikovsky, Puccini, Leoncavallo)

Orfeo

In Concert, Munich 1965 - 1966 (Arias with Pilar Lorengar, Ruth-Margaret Pütz, Thomas Tipton and Kurt Böhme)

Gala

Grosse Mozartsänger Vol. 3

Orfeo (5 CD)

 

With the young Teresa Stratas in a glorious performance of “La Traviata”, Munich 1965

Comment:

Irreplaceable - a word that still goes hand-in-hand with the name of the tenor Fritz Wunderlich. Vitality and flexibility of his singing are unforgettable!

It is pointless to speculate what direction he would have taken if he had been granted a longer career. With the natural power of his voice he would have been able to get on into heroic regions. What a loss for roles such as Stolzing, Lohengrin, Faust and Werther...

  Die Kunst der Meister with Otto Wiener (Title role in Palestrina / Pfitzner / 1964 live / Robert Heger)

 

 

“I loved him like a son, and I think he saw more in me than just a teacher.”

Hubert Giesen (his fatherly friend and accompanist)

 

 

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